جهت دریافت قیمت دقیق و تخفیف تماس بگیرید
لوگوی برند فلوک

گاورنر هیدرولیكی (Hydraulic governor)

هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز می‌گردد.

تقسیم بندی گاورنرها

گاورنرها به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • گاورنر مكانیكی
  • گاورنر الكترومكانیكی
  • گاورنر الكترونیكی

در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاه های جدید استفاده می‌شود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاه های قدیمی می‌توان پیدا كرد.

  1. قسمت الكترونیكی گاورنر
  2. یك كنترل‎كننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop)، مجهز به PLC، به‌صورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده می‌گیرد.

سیگنال ‎های ورودی این كنترل‎ كننده

عبارتند از:

سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)

  • سیگنال آنالوگ نشان‎ دهنده موقعیت ویكت گیت‌های توربین(mA20-4)
  • سیگنال آنالوگ نشان‎دهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)

بر اســــاس سیگنـــــال‎ های ورودی فــوق و پــردازش آن‌ها در كنتـرل‌كننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا (Pilot valve)  اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـروو موتور و دریچه‎ هـــای هـــادی توربیـــن (wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی (main valve) گاورنر فراهم می ‎گردد.

كنتـــرل‎كننده فــوق معمولا” به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار می‌گیرند.

در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی (main)، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup)  منتقل می‎شود.

سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:

  • حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترل‎ كننده (PID speed control)
  • حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچه‎ های هادی (wicket gate) توربین با كنترل‎كننده تناسبی (‍P)(opening control)
  • حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترل كننده ( PID Power control)
گاورنر
گاورنر هیدرولیکی

قسمت هیدرولیكی گاورنر

قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر می ‎باشد:

  • عمــل‎ كننده ‎هـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنال‎ های الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر
  • تقویت‎ كننده هیدرولیكی
  • واحد تأمین فشار روغن

از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سروو مــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیت‌های توربین استفاده می‎ شود.

سیستم روغـن گـاورنر

شامل موارد زیر می باشد:

  • مخــزن روغن
  • تانك فشار روغن/هوا (Air Oil Vessel)
  • دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر
  • شیرهای سولونوئیدی
  • شیر هیدرولیكی
  • سیستم خنك ‎كن روغن
  • (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)
  • تجهیزات كنترل و اندازه‎گیری
  • لوله ‎كشی و غیره می‎ باشد.

برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر

این سیستم از دو فیـــدر مجــزا، از سیستم DC نیروگاه تأمین می ‎شود.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *