گاورنر هیدرولیكی (Hydraulic governor)
هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز میگردد.
تقسیم بندی گاورنرها
گاورنرها به 3 دسته تقسیم میشوند:
- گاورنر مكانیكی
- گاورنر الكترومكانیكی
- گاورنر الكترونیكی
در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاه های جدید استفاده میشود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاه های قدیمی میتوان پیدا كرد.
- قسمت الكترونیكی گاورنر
- یك كنترلكننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop)، مجهز به PLC، بهصورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده میگیرد.
سیگنال های ورودی این كنترل كننده
عبارتند از:
سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشان دهنده موقعیت ویكت گیتهای توربین(mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشاندهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)
بر اســــاس سیگنـــــال های ورودی فــوق و پــردازش آنها در كنتـرلكننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا (Pilot valve) اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـروو موتور و دریچه هـــای هـــادی توربیـــن (wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی (main valve) گاورنر فراهم می گردد.
كنتـــرلكننده فــوق معمولا” به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار میگیرند.
در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی (main)، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup) منتقل میشود.
سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:
- حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترل كننده (PID speed control)
- حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچه های هادی (wicket gate) توربین با كنترلكننده تناسبی (P)(opening control)
- حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترل كننده ( PID Power control)
قسمت هیدرولیكی گاورنر
قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر می باشد:
- عمــل كننده هـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنال های الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر
- تقویت كننده هیدرولیكی
- واحد تأمین فشار روغن
از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سروو مــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیتهای توربین استفاده می شود.
سیستم روغـن گـاورنر
شامل موارد زیر می باشد:
- مخــزن روغن
- تانك فشار روغن/هوا (Air Oil Vessel)
- دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر
- شیرهای سولونوئیدی
- شیر هیدرولیكی
- سیستم خنك كن روغن
- (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)
- تجهیزات كنترل و اندازهگیری
- لوله كشی و غیره می باشد.
برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر
این سیستم از دو فیـــدر مجــزا، از سیستم DC نیروگاه تأمین می شود.