جهت دریافت قیمت دقیق و تخفیف تماس بگیرید
لوگوی برند فلوک

مقالات

چگونه VFD ها و موتورها را در حال کار نگه داریم؟

تعمیر و نگهداری درایو ها و موتور ها دارای اصول و قواعدی است. امروزه درایوهای فرکانس متغیر (VFD) در حال افزایش محبوبیت هستند. با استفاده از دمنده ها و پمپ ها، می توانند تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و در کاربرد های مکانیکی به نتایج خوبی می انجامند که با روش های دیگر امکان پذیر نخواهد بود. با این حال درایو ها دستگاه های ساده ای نیستند؛ آنها پر از قطعات الکترونیکی هستند و نسبت به انواع مشکلات، از اختلالات قدرت ورودی تا خطرات زیست محیطی ناشی از عملیات کاری اشتباه و پدیده های غیرمنتظره حساس و آسیب پذیر می باشند. از طرفی موتورها در هنگامی که راه اندازی می شوند، نواقص و معایب خود را نشان می دهند که ممکن است باعث ایجاد آسیب جدی در درایو ها شوند.

برای پاسخ به سوال چگونه VFD ها و موتورها را در حال کار نگه داریم؟ در این جا لیستی از کار هایی که باید انجام داد ، تهیه کرده ایم:

انجام اندازه گیری های اولیه

نباید انتظار داشته باشیم که با بیرون آوردن یک موتور از جعبه و قرار دادن آن در خط همه اتفاقات به صورت کاملا استاندارد و مطلوب رخ دهند. قبل از قرار دادن موتور در حالت عملیاتی کامل باید مقاومت سیم پیچ هر یک از فاز ها را نسبت به فاز دیگر اندازه گیری کرد و همچنین مقاومت عایقی سیم پیچ ها نسبت به زمین باید سنجیده شود. برای این کار می توانید از تستر مولتی فانکشن میگر Fluke 1653B استفاده نمایید. اندازه گیری جریان راه اندازی و جریان کاری ، اندازه گیری ولتاژ کاری و اندازه گیری درجه حرارت از دیگر تست های اولیه به شمار می آیند.

دمای موتور را باید در چند مرحله اندازه گیری کرد. یعنی دما در هنگام راه اندازی ، در حالت کار بدون بار ، در حالتی که بار بر روی موتور اعمال شده است و در نهایت بعد از گذشت یه دوره کاری کامل باید اندازه گیری شود.

یک موتور ممکن است با دمای بسیار بالا راه اندازی شود که این امر می تواند ناشی از کارکرد طولانی مدت موتور ، کارکرد آن در یک محدوده بسیار گرم و یا وجود مشکلی در خود موتور باشد. مسلما بدون دانستن دمای عادی و کاری موتور تشخیص این که کدام مشکل دما را افزایش داده است امکان پذیر نیست. بنابراین اهمیت اندازه گیری دمای موتور در حالت های مختلف مشخص می شود که برای انجام آن می توانید از مینی ترمومتر لیزری فلوک Fluke 61 استفاده کرده و یا یک ترموکوپل به تستر مولتی فانکشن میگر Fluke 1653B متصل کنید و یا این که با استفاده از یک کلمپ متر ، دما را اندازه بگیرید. بهترین کار ، انجام تمامی این روش ها و مقایسه نتایج حاصل از آن ها می باشد.

انجام اندازه گیری های دوره ای

پس از اطمینان حاصل کردن از صحت کارکرد موتور در تست های اولیه و پس از راه اندازی سیستم باید به صورت دوره ای پارامتر هایی مانند اضافه جریان ها ، مقاومت سیم پیچ ها و مقاومت های عایقی را اندازه گیری نمود. اگر این مقادیر نسبت به اندازه گیری های اولیه بیش از 5 الی 10 درصد تفاوت داشته باشد باید به دنبال رفع عیب باشید. ممکن است این مشکل از اتصالات الکتریکی بد باشد و یا اتصالات مکانیکی شکننده و نا هموار؛ ممکن است بار افزایش یافته باشد و یا فرکانس کاری تغییر کرده باشد. همچنین امکان افزایش یا کاهش درجه حرارت محیط و تاثیر گذاری آن بر پارامتر ها وجود دارد.

در پایان و به طور کلی می توان گفت که باید کاربرد موتور را از نظر هماهنگی با سیستم مورد نظر که موتور در آن در حال کار است ، مطابقت داد. گاهی انتخاب موتور درست بوده است اما اکنون نیاز به ارتقای آن وجود دارد.

‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من